Carros rijdt in nieuwe Cherokee.

19 december 2018

New Jeep Cherokee: Gewoon een Jeep willen

De Jeep Cherokee beleeft zijn zesde modelupdate. De verandringen zijn vooral cosmetische ingrepen en het vergroten van de mogelijkheden van de bestaande techniek. Twee tochten over het zuidoostelijke deel van Sicilië – toepasselijk voor deze Italiaanse Amerikaan – doen je beseffen dat deze midi-SUV te midden van overal opduikende concurrentie een vaste waarde is.

Zijn neus is meer naar het ‘Jeep-achtige’ getrokken: een stoerdere vormgeving, waarin de reptielachtige spleetoog-koplampen zijn verdwenen. In plaats daarvan zijn er nu forsere en schuin in de neus verzonken exemplaren, terwijl de zeven voor Jeep kenmerkende verticale koelspleten nu breder zijn en meer rechtop staan. Stoerder in de wind, zeg maar. In de hoeken van de aerodynamischer gevormde onderbumper bovendien forser uitgesneden koelluiken, terwijl iets dergelijks geldt voor de wagenbrede reuzenmuil onderin.

De hoge, onverzettelijke staartpartij van deze Euro-Cherokee vonden we altijd al geslaagd en we zien daar tot ons genoegen nu ook een aluminiumkleurige skidplate, die uitnodigt tot het nemen en ook strelen van ijzingwekkende berghellingen.

Diepgaande terreinarbeid

Flauwekul natuurlijk, want dat kan met deze vierwielaangedreven midi-Jeep ook zonder. En bovendien: wat moet een mens op zo’n helling? Maar het kán dus. Vierwielaangedreven Cherokees (er is ook een 2WD-uitvoering) zijn voorzien van het goed werkende Selec-Terrainsysteem met voor elke terreingesteldheid een specifieke aandrijfsoort die de uitdagingen graag voor u aangaat en tot een goed einde brengt. Voor waarachtige modderridders zijn optioneel een lage gearing en een afdaalassistent te bestellen. Op komst is spoedig ook een Trailhawk-versie van de Cherokee, die eens temeer op ‘diepgaande’ terreinarbeid is gebouwd en waarvan de 4WD ook een differentieelsper omvat.

Qua motorisering geen nieuws, afgezien van naar verluidt vérgaande fijnafstelling. Als vanouds zijn er twee viercilinder ‘MultiJet II’-turbodieselmotoren (2,0-liter met 140 pk en 2,2-liter met 185 of 200 pk) leverbaar en voor fijnproevers is er een 272 pk sterke benzine-V6.

Onder uit de kelder

Wij reden driehonderd kilometer over – en ook in – het hier en daar desolate, dan wel ruige, ongebaande Sicilië met de 185 pk sterke 2,2-liter dieselversie en ervoeren door de hoge zit en het specifieke bewegen van de forse koets een ‘rotsvast’ en authentiek Jeep-gevoel. Gecombineerd met de altijd weer verbazend moeiteloze vermogensopbouw, waarbij honderden newtonmeters van diep onder uit de kelder op de negen trappen van de bak werden losgelaten, deed dat ons realiseren dat je in dit segment echt gewoon een Jeep moet willen, moet kopen. Hij is het afwachten waard, want de nieuwe Cherokee zal in het eerste kwartaal van 2019 leverbaar worden.

Aldus Carros

Ontdek de nieuwe Jeep Cherokee